با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
برخورد زبان‌ها
مقایسه رشد زبان در کودکان پیش‌دبستانی فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان با استفاده از شاخص نحوی میانگین طول گفته (MLU)

معصومه ملکیان؛ ناهید جلیله وند

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/il.2023.62099.1503

چکیده
  میانگین طول گفته (MLU) مقیاسی برای ارزیابی و توصیف نظام‌مند رشد زبان در کودکان به‌شمار می‌رود. هدف از این پژوهش آن است که به شیوه توصیفی-تحلیلی به مقایسه رشد زبان در کودکان فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان به کمک این شاخص نحوی بپردازد. برای انجام این پژوهش، 30 کودک فارسی‌زبان و 30 کودک فارسی‌-ترکی‌زبان در سه گروه سنی 37-46، 47-56 و 57-66 ماهه انتخاب ...  بیشتر